Inget Israel i EM

Det israeliska angreppskriget har mötts med avsky och raseri över stora delar av världen.

De israeliska bombningarna syftar till att fördriva befolkningen från södra Libanon, att krossa landets infrastruktur och slå mot den rörelse som fördrev den israelska ockupationsmakten för sex år sedan.

Krigets målsättning är att göra Libanon till en lydstat. Hundratusentals människor har tvingats fly det amerikansk-israeliska anfallet, hundratals kvinnor och barn har mördats av den israeliska terrorn. Och det är Israel som ockuperar Palestina. Det är Israel som vägrar att acceptera världssamfundets resolutioner och beslut. Inget medlemsland i FN har brutit så många gånger mot FN-beslut som Israel. Med den starkaste nävrätt har Israel gett sig själv rätten att fördriva hundratusentals palestinier, att genomföra en politik som i praktiken gör 1,4 miljoner palestinier på Gazaremsan inspärrade i ett ghettoliknande koncentrationsläger.
Därför är det en stor skam att ockupationsstaten Israel tillåts delta i friidrotts EM. Vi kräver att Israel förbjuds att deltaga i EM.

Det absurda i att man sedan länge tillåtit Israel att deltaga i Europas mästerskap ställs nu på sin spets. Majoriteten av nationerna i det Asien som Israel geografiskt ligger i, vägrar låta Israel vara med i sina mästerskap bl a så länge man är en krigförande ockupationsmakt.

Medan den palestinska idrottsrörelsen utsätts för all sorts diskriminerande åtgärder välkomnas förtryckarnas medverkan i EM. I den svenska hederskommittén, inför EM, sitter bl a LO:s ordförande Wanja Lundby Wedin, idrottsminister Bosse Ringholm, infrastruktur Ulrika Messing och frotterar sig tillsammans med andra Israelanhängare som Bengt Westerberg och Urban Bäckström tidigare folkpartiledare respektive VD för svenskt näringsliv. Kräv svar av alla medlemmar i Hederskommittén hur de ser på Israels medverkan.

* Stoppa skandalen, stoppa Israels medverkan i EM.
* Inga ockupanter i EM!

Deltag i demonstrationen mot Israels medverkan i EM tisdagen den 7 augusti!

Kommunistiska Partiets partistyrelsen