Uttalande: Protestera mot Israels terrorstämpling

2021-10-27

I det senaste exemplet på sin förvridna verklighetsbeskrivning terrorstämplade Israel förra veckan sex människorättsorganisationer, som bland annat arbetar med att dokumentera Israels övergrepp på palestinierna. En av dem är Palestinska kvinnokommittéers förbund, UPWC, som var med och delade på överskottet från Fredsloppet i år.

Terrorstämplingen ger israeliska myndigheter rätt att stänga organisationernas kontor, beslagta deras tillgångar och fängsla deras funktionärer. Den gör det också förbjudet att bidra till och offentligt stödja deras verksamhet.
Det är det som Israel vill åt med sin cyniska terroriststämpling av de som arbetar mot den israeliska statsterrorn. Att stoppa även det internationella stödet stödet genom att smutskasta organisationerna.

Kommunistiska Partiet fördömer den israeliska attacken och står i solidaritet med de utpekade organisationerna. Vi kräver att den svenska regeringen uttalar sig mot terrorstämplingen och garanterar att det fortsatt går att stödja organisationerna från Sverige.

Kommunistiska Partiets partistyrelse 211026